Dacia Spring kan nu ikke alene bryste sig af at være Europas billigste elbil. Den kan nu også kalde sig finalist til titlen som Best Buy Car 2022.

Dacia Spring blev lanceret i marts måned, og de første danske journalister testede Dacia Spring i april i København. Dengang var det forventningen, at de første danske kunder ville modtage deres Spring i september. Men, der er jo ikke ret meget, der er normalt indenfor bilverdenen i øjeblikket, så bilen blev forsinket, og det forventes nu, at de første danske kunder må vente til begyndelsen af 2022 før de modtager deres Dacia Spring.

Dacia Spring adskiller sig fra alle de nye elbiler, der introduceres for tiden. Langt de fleste nye elbiler befinder sig i prisklassen over 300.000 kr., og der konkurreres på batteristørrelse og opladningstid.

Dacia Spring går prismæssigt den anden vej og lanceres til under 130.000 kr. Til den pris får man hverken en elbil, der kan lynlade eller køre Århus – København på en opladning. Til gengæld får man en bil med plads til fire personer, et bagagerum på 300 liter og en WLTP-rækkevidde på 230 km, hvilket burde række, da det er de færreste, der kører over 50 kilometer om dagen i gennemsnit.

”Vi er naturligvis kede, af at Dacia Spring er forsinket, for vi glæder os til at lancere den i Danmark og levere den til de mange kunder, der allerede har bestilt en. Den repræsenterer jo noget fundamentalt anderledes, end alle de andre nye elbiler. Som Danmarks suverænt billigste elbil, er den et alternativ til en almindelig mikrobil med benzinmotor”, siger kommunikationschef Søren Hyltoft fra Renault Danmark

De 32 jurymedlemmer vælger vinderen af Best Buy Car Europe 2022 indenfor de næste par uger, og vinderen offentliggøres medio december. Kriterierne for at komme i finalen – og i sidste ende vinde, er at man har en bil, der opfylder den gennemsnitlige europæiske bilkøbers behov.

AUTOBEST har eksisteret i 20 år og første bil, der løb med titlen, var Skoda Fabia, men også Hyundai i10, Opel Corsa og Citroën C3 har haft titlen – hvilket i øvrigt også gælder første udgave af Dacia Duster, der løb med titlen i 2011.