Renault Austral er Renaults helt nye bud på en luksuriøs SUV i det store C- segment. Den kommer med en lang række teknologiske nyskabelser, og for første gang kan man få en Renault i Alpine version.

For et par uger siden kunne de 400.000 besøgende på Paris Motorshow på første hånd se, hvilken produktstrategi Renault har for de næste tre år.

Mest fokus var der naturligvis på den kommende Renault 4 og Renault 5, men Renault Austral var der skam også. Og mens Renault 5 kommer næste år og Renault 4 rammer markederne i 2025, så er Renault Austral på gaden i de fem største europæiske lande indenfor få måneder, mens vi i Danmark satser vi på lancering lige efter sommerferien.

Renault Austral overtager efter Renault Kadjar, der blot fik en ”sæson”, og Austral står nu sammen med Renault Arkana som en af to biler i det store C- segment, hvor mere end 40 % af alle nye biler befinder sig.

Renault Arkana, der blev introduceret sidste år er i øvrigt en pæn stor succes med over 100.000 solgte, og med Austral fuldendes Renaults produktline-up i segmentet. For hvor Renault Arkana er en C- SUV Coupe – en Austral en fuldblods SUV med masser af plads og intelligente løsninger.

Helt ny platform
Renault Austral er bygget på CMF-CD Alliance platformen – og bilen bygges på Renault fabrikken i Valladolid i Spanien, hvor blandt andet også Renault Megane og Renault Kadjar er blevet bygget.

De tørre tal siger, at Renault Austral er 1.62 meter høj, 1.83 meter bred, 4,51 meter lang, og har en akselafstand på 2.67 meter. Den har en frihøjde på 18 centimeter og fås i tre versioner + 1.

Basisversionen hedder Equilibre, mellemversionen Techno og topversionen Iconic. Altså præcis som Renault Megane Electric. Og på toppen fås den også i en Alpine version, der udmærker sig ved en del visuelle detaljer, men ikke motormæssigt afviger fra de ”almindelige” versioner.

Lækkert og fleksibelt interiør
Har man kørt Renault Megane Electric, vil man øjeblikkeligt føles sig hjemme bag rattet af Renault Austral. Den benytter sig af helt samme lay out med OpenR systemet – to 12 tommer skærme og et lynhurtigt Google Automotive system.

Open R giver mulighed for fire forskellige kørelayouts og forskellige farver i kabinen. Derudover kommer Austral med et 9.3 tommer head up display i verdensklasse, der blandt meget andet viser aktuel hastighed, aktive ADAS systemer og navigation.

Da det jo er en SUV, er der naturligvis også tænkt på maksimal pladsudnyttelse. Som i Renault Megane Electric er gearvælgeren placeret ved rattet, hvilket giver plads til en nyskabende centerkonsol med seks liters opbevaringsrum og med indbygget trådløs opladning. Derudover er der blevet plads til to kopholdere, to USB-type C-opladere og et 12 V udtag.

I det hele taget er der skruet op for eksklusiviteten i kabinen, hvor man blandt meget andet kan vælge ægte træ i dørsiderne og på instrumentbordet, læder/alcantar på sæderne og et avanceret lydsystem fra Harman Kardon med ikke færre end 12 højtalere og et output på 485 W.

Rummeligheden og fleksibiliteten går igen på 2 sæderække, hvor der er 2/3 – 1/3 splitbagsæde som kan forskydes 16 centimeter individuelt – og der er en lang række indstillingsmuligheder for de bagerste ryglæns hældning, så man har det så komfortabelt som muligt på bagsæderne.

Også i bagagerummet er der masser af plads. I versionen med den milde hybrid er der 500 liter – mens E-TECH versionen klarer 430 liter. Bagklappen er nu i øvrigt endelig blevet motoriseret og kan aktiveres ved en knap eller ved en sensor under bilen

Motorudvalg og dynamisk kørsel
Renault Austral fås i forskellige motorversioner, hvor vi i Danmark får de tre. Den mest potente er en E-TECH fuld hybrid – 400 V. En 200 hk hybrid motor, der bygger på en 1.2 liters tre cylindret benzinmotor med 131 hk koblet med en 50kW elmotor. Tilsammen har den et moment på 410 Nm.

Batteriet er et opdateret 2 kWh batteri, der gør at bilen altid starter på strøm. Motoren fås også i en 160 hk version. Begge motorer har et ekstremt lavt brændstofforbrug – 22,2 km/l og blot 102 gram CO2 pr km er outstanding i en bil af denne størrelse. Motoren er koblet med en automatgearkasse med 15 kombinationsmuligheder.

Derudover kommer Austral også med en 140 og 160 hk mild hybrid. Denne motor bygger på en 1.3 liters 4. cylindret motor, som i øvrigt er udviklet i samarbejde med Daimler. Denne motor har et 12 V litium-ion batteri, der bistår med start og igangsætning. 160 hk versionen har CVT gear, mens versionen med 140 hk er udstyret med manuel gearkasse. Begge motorer har omtrent samme moment 260/270 Nm og samme brændstofforbrug på lige over 16 km/l og et CO udslip på 140 g/km.

4Control og 32 ADAS systemer
Renault Austral kan fås i to varianter, når det kommer til styring. Der er en normal styring på forhjulene eller Renaults 4 Control system, hvor baghjulene kan medstyre med op til 5 grader.

Systemet har været kendt siden 2007, og har blandt været anerkendt i Laguna og i Espace. I Austral kommer systemet i en væsentlig opdateret version som betyder endnu mindre venderadius og endnu bedre og mere dynamiske køreegenskaber på især de snoede landeveje. Med styring udelukkende på forhjulene har Austral en venderadius på 11.2 meter, mens det med 4Control er helt nede på 10.1 meter.

Renault Austral er naturligvis udstyret med alle de nyeste ADAS systemer- hele 32 styks, der hjælper til ved kørsel, parkering samt naturligvis højner sikkerheden. Blandt andet er der nyeste version af adaptive cruise control med stop&Go (op til 30 sekunders stilstand), skiltegenkendelse med fartoplysninger, håndfri parkering, 3D 360 graders parkeringskameraer.

I feltet mellem komfort og sikkerhed fås også muligheden for Matrix LED Vision lygter, der betyder at de automatisk tager hensyn til modkørende, fodgængere og andre på vejen, så man aldrig skal tænke på at blænde op og ned.

I afdelingen for sikkerhed er det næsten overflødigt at nævne, at Austral naturligvis er det ypperste, når det handler om passiv sikkerhed. Den er syv airbags og man forventer fem klartlysende EuronCAP stjerner, når bilen bliver testet senere på året.

Har man en campingvogn stående som man tænker skal bag en Austral, så kan E-TECH versionerne (200 og 160 hk) trække 1500 kilo, mens mild hybrid versionerne trækker 1800 kilo.

Renault Austral fås syv forskellige farver: Glacier White, Pearl White, Flamme Rouge, Diamond Black, Satin Grey. Desuden fås versionen Alpine Esprit i Satin Shale Grey med 20 tommer fælge og og blå syninger. Alpine versionen kan fås til både Techno og Iconic versionen.

Der er endnu ikke danske priser på Renault Austral – ligesom lanceringstidspunktet heller ikke er endelig fastsat. Men vi forventer lancering lige efter sommerferien.